Actueel

Intranet login

Gaarne wil ik met jullie mijn ervaringen delen over het winterklimmen in Chamonix. Hopelijk kun je je eigen voordeel uithalen mocht je dergelijks iets van plan zijn.

Periode betreft vertrek Eindhoven 28 jan. Aankomst Eindhoven 6 febr. 2005.

Enkel busreis geboekt via Snowtrex retour Avoriaz 67,- euro’s.

Aantal mensen: 2 stuks

Materiaal per persoon: 1 tent voor z’n tweeën, slaapmatje, lichte donzen slaapzak, synthetische slaapzak, 1 thermisch T-shirt, 1 thermisch T-shirt met lange mouwen, katoenen shirt met lange mouwen met kraag, fleece truitje, fleece-jas, drie-laags gore tex-jas, lange fietsbroek, outdoor wax-broek, oud skibroek, windjack, ademende regenbroek, 3 paar vingerhandschoenen van onderhandschoenen-windstoppers-overhandschoenen van Mammut, brander met grote pan, chamaches, 3 paar sokken, plastic D-schoenen, stokken, stijgijzers, muts, zonnebril, kraagkolletje, rugzak, thermoskan, eten (voedselpakketten van het leger), thee, vloeibare honing, klimgordel, twee ijsboren 16 cm, 2 hms, 3 kleine carabiners, twee lange slinges, twee korte slinges, zonnebrand, petje, kompas, sneeuwschoenen, ehbo-set+aluminium deken, kaartmateriaal had mijn klimmaat, helm, twee touwen nam mijn klimmaat mee en overig klimzooi, pikkel, ijsbijl, klimmaat had twee ijsbijlen, paspoort, nkbv-pas, geld, snacks 3 stks per dag en een goed humeur, sneeuwschep had mijn klimmaat als ook een lawinepieper, ik had geen lawinepieper!!.

18:00 vertrek vanuit Eindhoven, tijdens de busstops buschauffeurs (Belgen) aangesproken of wij eventueel eerder uit de bus gezet konden worden, omdat onze eindbestemming niet Avoriaz was maar Chamonix. Na een traktatie van priklimonade was het geen probleem om ons te “droppen” te Bonneville, tankstation gelegen aan de snelweg. Aankomst 05:30, binnen 15 minuten een lift naar Chamonix. Een grote MPV, met ik dacht twee mensen erin, kwam tanken. Aangesproken of hun rit richting Chamonix ging. Inderdaad, maar ik was niet gewenst!! Ik droop af maar werd op mijn schouder geklopt dat ik toch mee mocht. Mijn maat afgesproken ontmoetingsplaats kabelbaan Chamonix naar de Aiguile du Midi. Aankomst Chamonix 07:15, mijn klimmaat 30 minuten later. Temperatuur koud met in het dal 40 tot 50 cm sneeuw (uitzonderlijk voor Chamonix ligt op circa 1000 meters hoog). Wisten we echter in Nederland al!!

Tent (North-face Ve25) geplaatst op de camping, 20 min, lopen vanaf de kabelbaan. Sneeuw verwijderd met schep en dekselpan. Tent geplaatst op het bevroren maaiveld. Slaapzooi gedropt in de tent. Het was zonnig weer en pakte vervolgens de ijsklimspullen om naar Argentiere te liften, richting de ijswandjes van “La Cremerie”. Het ijs pakte redelijk, hard, maar we kwamen omhoog. Het was erg druk met klimmers. Op de terugweg boodschappen gedaan voor het ontbijt de volgende dag. Redelijk geslapen je ligt er zeer vroeg in circa 19:00 mijn matje kreeg ik niet goed opgeblazen.

Volgende ochtend ontbeten richting Argentiere in het houten paviljoen van de langlaufvereniging met een bakkie koffie. Op de markt wanten gekocht voor 10 euri, echter zeer uit tijd maar wel functioneel. Gemeten temperatuur in de vroege ochtend 14 graden onder nul. Lekker geklommen wederom in “La Cremerie”.

Maandag bewolkt :het tijdschema van bussen en treinen voor de terugreis geïnformeerd. Met de sneeuwschoenen een tocht gemaakt naar de “glazier de Bosson” en de ingang van de Mont Blanc-tunnel om te kijken hun de ijscondities waren van de watervallen. Condities waren slecht of de aanloop was onmogelijk!! Damm!!

Maandag op dinsdag  heeft het gesneeuwd, temperatuur is gestegen. Niet best, alles wat in de tent bevroren was ontdooit enigszins. Mijn buitenste slaapzak was bevroren maar wordt nat!! Mijn maat raakt enigszins over de zeik om het feit dat zijn tot –20 graden donzenslaapzak nat raakt. Indien dons nat wordt is het isolerend effect van de zak weg. We besluiten de tent te verlaten en elders slaapplek te vinden op de camping voor de restende nachten. WE kunnen een voorzet houtenschot demonteren, zodat de ingang naar het douchehok vrij komt. Dit wordt ons huidige slaapplek. Ik merk op dat het slapen op mijn matje minder comfortabel wordt, het betreft een matje wat slecht op te blazen is met een dikte van circa 1,5 cm. De kou komt van onder naar boven!!

Dinsdag was het bewolkt in het dal van Chamonix en ik besluit een Thermoplast 4 seizoenen slaapmatje te kopen voor 87,- euri (mooie prijs denk ik ). In Nederland heb ik ze gezien voor 100 euri en meer. We maken met de sneeuwschoenen een trip naar de Brevant de berg op route “Plan Plaz”. Richting de berghut stimuleert ons het biertje wat daar te halen valt. Echter wordt het boven de boomgrens de gradiënt zo hoog dat het klimmen met de sneeuwschoenen zeer lastig wordt. We doen een poging, snowborders schieten ons links en rechts voorbij richting de voet van de helling. Na enige tijd ”potverdikke” wordt zeer lastig om hoger op te komen en ik stel voor om het biertje in het dal te gaan halen. Inmiddels was de wind met sneeuwval komen op zetten. Een dag later konden we zien dat de weg naar de berghut verder was als we toen dachten, verstandige keuze dus. Het afdalen bleek een ware veldslag te worden. Doordat de skiërs gebruik hadden gemaakt van deze off-piste mogelijkheid, waren de condities van het sneeuwpakket variërend van maagdelijke sneeuwplakken tot harde aan geskiede sneeuwplakken. Het beste was om de maagdelijk plekjes op te zoeken, had je het meeste grip op de ondergrond. Wat ben ik veel op mijn bek gevallen, trachtend de balans te vinden tussen het naar beneden skiën, glijden, stappen en vallen. Het zicht werd er ook niet beter op…..

Beneden aangekomen ben ik drijfnat geworden door de inspanning. Dit is niet best, betekent te inspannend bezig geweest, waardoor afkoeling snel gaat plaatsvinden door passieve houding richting de tent. Kleding drogen is er niet bij, doormiddel van je eigen lichaamstemperatuur zal de kleding moeten drogen en warm moeten worden. Kou is het gevolg, wel draaglijk en na enige tijd liggen we in de slaapzak op mijn nieuwe mat met de evt. natte kleding in de slaapzak. Om ze droog te krijgen.

Door het weerbericht elke dag goed in de gaten te houden besluiten we op de woensdag hoger op te gaan richting station “Logan” 1980 meters hoog. Het weer wordt zonnig met enige wind, lawinegevaar blijft klasse 3. Aangekomen met de lift maken we een ronde over de piste met onze sneeuwschoenen richting de watervallen. De watervallen zien er goed uit, maar om daar te komen moeten we abseilen. Er licht zoveel sneeuw dat de abseilpunten niet te zien zijn. Uitgesloten om de watervallen te kunnen bereiken vanuit onze positie.

We genieten die dag van het zonnetje en rusten wat uit op het terras. Nadat de skiërs allen weer het dal hebben bereikt maakten wij een leuke sneeuwschoenentocht over de pistes. Om vervolgens, na een voortreffelijke maaltijd, met voldoening de slaapzakken in te kruipen op het terras van het restaurant. We werden wakker gehouden door de pistebully’s. Kon me niet bommen we lagen lekker te ruften in onze slaap- en bivakzakken. IJs begon zich te vormen aan de binnenkant van mijn tripelpointe bivakzak, door mijn lichaamswarmte druppelde het water op mijn gezicht. Ik maakte me op voor een koude nacht en kroop dieper mijn slaagzak. Waardoor de luchtvochtigheid toe binnen de zak toe nam. Ik probeerde me voor te stellen wat voor gevolgen dat zou hebben!! Ik ben in slaap geduikeld en werd vroeg wakker door de pistemedewerkers. Zij keken vreemd op dat wij die nacht hadden doorgebracht op het terras onder een schitterende sterrenhemel. De realiteit was die donderdagochtend dat mijn bivakzak incl. de buitenste slaapzak bevroren waren. De binnen donzen slaapzak was gelukkig droog. We pakte alles in, aten ons ontbijt en doken met de eerste lift omhoog richting de “Grand Montets” 3250 meters hoog.

Het was zonnig in de loop van de middag ontstonden sterke windvlagen. We waren inmiddels bezig de “Petite Aiguile Verte” via de normale route te bedwingen. Erg mooi, we bleven steken 5 meters onder het toppie. De wind was inmiddels flink toegenomen dat we het niet erg vonden om de top te ontwijken. Veilig klommen we naar beneden om vervolgens ab te seilen via het touw richting de gletsjer. Bij de lift aangekomen kregen we zowaar een ruimte toegewezen van de liftmedewerkers (die daar de nacht tevens ook verbleven) met bed en verwarming. Wat een luxe. Al onze stinkie en natte spullen konden we drogen en luchten in deze “sauna”. De sterke wind ging in de loop van de nacht liggen.

Wat resulteerde in een vrijdag die bestond uit een zonnige windstille dag. We besloten de couloir “Chevalier” te gaan doen die dag. Ja, je moet toch wat en wat een straf!! We begonnen te lopen vanuit de lift en ik merkte voor het eerst die week dat we niet goed geacclimatiseerd waren. We besloten de couloir te gaan bekijken en dan te beslissen wat we gaan doen. Vanuit de richting van waar we vandaan kwamen was niet duidelijk welke couloir het betrof. Het moest volgens de kaart een van de meeste rechtse zijn. Dus niet al te ver van de lift vandaan. Na te ver te zijn gelopen en weer richting de lift te begeven zien we welke couloir het is. We aten wat en dronken een flinke teug thee en vervolgde onze tocht omhoog de couloir op. De condities waren gevarieerd van goed bevroren sneeuw tot wat zachter sneeuwijs. Na 5 uur bikkelen stonden boven op de zadel van de couloir. Jeetje, man das veel te lang, mensen kunnen theoretisch binnen die tijd twee keer de marathon lopen. Maar niet gevreesd, het weer was stabiel en we zijn weer veilig terug gekeerd naar de lift. Om vervolgens af te dalen met de lift naar het dal.

Ik kreeg een lift van een Engelsman naar ons douche-slaaphok. De zon stond zeer laag en ik zag weinig van de rijweg. De beste man begon relaxed een peuk te draaien achter het stuur tijdens mijn relaas van ons avontuur te Chamonix. De voorliggende auto begon voor de ingang van een tunneltje plotseling te remmen. Ik waarschuw mijn bestuurder dat hij moet remmen, hij merkt op dat dat niet meer kan en draait het stuur met en noodgang naar links. We deinen de linkerbaan op en gaan de voorganger voorbij. Ik hou mijn hart vast er blijken geen tegenliggers te zijn. Ik kaf de beste man volledig oud voor gore klootzak, hij bood zijn excuses aan. En denken mensen dat klimmen gevaarlijk is!?!?!?

Op de laatste dag kruipen we om 04:30 onze slaapzakken uit om ons te gaan begeven naar het station. We pakken alles netjes in, vegen het douchehok uit, schroeven het houtenschot weer goed vast. We pakken de boemeltrein uit het jaar 1905 (een oud-ding dus) en begeven ons richting Cluses. In St Servais moeten we overstappen en na een uur wachten kunnen we door naar Cluses. Daar hebben we mazzel en zitten binnen 5 minuten in de SAT-bus naar Avoriaz, waarvanuit de Snowtrex bus vertrekt richting Nederland. Avoriaz blijkt een uitmuntend skioord te wezen voor met name Franse tieners om daar eens actief en aperitief bezig te zijn. Wat een heisa en een drukte van je welste!! Ik besluit een Volkskrantje te gaan lezen van een dag eerder en neem me voor de omgeving te verbannen. Notabene is het zaterdag. Dat betekent dat zowaar het hele uit de grond gestampte skioord op circa 1800 meters leeg loopt aan “kreupelende menigtes” en een nieuwe aanwas van verse met adrenaline volgepompte aders het dorp ingaat. Om zo snel mogelijk die skischoenen in de bindingen te krijgen. Och, geef ze eens ongelijk, skiën is ook leuk!! We komen de dag wel door. De bus vertrekt rond 18:00 en na een stop bij een wegrestaurant, een lauzy film en een paar keer met de oogleden knipperend rijden we Eindhoven in. Het is pas 06:30, die chauffeurs willen zeker carnaval gaan vieren? De eerste trein vertrekt een uur later naar Breda.

Tot zover onze week in Chamonix.

Ditjes en datjes aan ervaringen:

• wandelstokken draaien niet vast door de kou. Trek ze zover mogelijk uit en begin van daaruit per cm de stok dicht te draaien nagelang je lengte wil hebben van de stok
  • uitkijken rondom rotsgesteente. Het gevallen sneeuw sluit niet volledig aan tegen het gesteente. Ruimtes ontstaan onder een laagje sneeuw. Evt. benen/stokken verdwijnen diep langs het gesteente.
  • Zet thee een avond van te voren. Zodat je in de ochtend warme thee hebt. Drinken moet je veel ivm droge koude lucht.
  • Eet zo regelmatig mogelijk. Goed ontbijt is zeer belangrijk
  • Zorg dat je je grote en kleine behoeftes met regelmaat blijft doen, kwestie van eten en drinken
  • Smeer je gezicht goed in tegen de zon, draag handschoentjes voor de kou en zon
  • Ik heb gemerkt dat het handig is je binnen- en buitenschoenen te merken met Links en Rechts
  • Aankleden en uitkleden kost veel energie, met name veters strikken. Soms waren de veters zo dik geworden dat ze niet goed pasten in het draaipuntje van je schoen
  • Zorg dat alle kleding in de ochtend droog is. Neem het mee in je slaapzak, zodat je lichaamswarmte de kleding droog stoomt.
  • Natte sokken in de ochtend is niet erg indien je maar beweegt dmv lopen of wat anders. Door de interne wrijving worden ze na verloop van tijd lekker warm
  • Hoofddeksel heb ik dag en nacht op gehad. Het blijkt zo te zijn dat je circa 70 % van je lichaamswarmte verliest dmv een onbedekt hoofd
  • Goede slaapmat/zak is belangrijk
  • Drielaags gore-tex jas weegt veel en heeft weinig meerwaarde gehad in deze week. Windjack was afdoende geweest

Dit zijn mijn bevindingen. Het is aan hem of haar hier wat mee te doen. Ik ben niet aansprakelijk voor eventuele gevolgen die mensen kunnen ondervinden indien ze deze tips navolgen. Het was koud die week, maar de condities waren redelijk goed.